Matematyka
dominiks96
2017-06-23 12:53:45
[SIÓDMA KLASA]Oblicz: a) -5/6*(-0,2), b) –(-3/4:(-3/5)), c) 2/5 * (-0,25), d) -0,6: (-3/8), e) -2/3:8/9, f) -0,28* 2/7, g) –((-7/9):(-2/3)), h) –(-0,8:1/2)
Odpowiedź
efect14
2017-06-23 13:44:57

Mając w zadaniach tylko mnożenie i dzielenie możemy na samym początku ustalić znak całego działania: parzysta liczba minusów daje znak plus, nieparzysta ilość minusów w działaniu – znak minus całości a) -5/6*(-0,2) = 5/6*0,2 = (zamieniamy oba ułamki na ułamki zwykłe) 5/6 * 2/10 = (skracamy) 5/6*1/5 = (skracamy na krzyż) 1/6 * 1/1 = 1/6 b) –(-3/4:(-3/5)) = - ¾: 3/5 = (dzielenie to mnożenie przez odwrotność ułamka) – ¾ * 5/3 = (skracamy na krzyż) -1/4 * 5/1 = - 5/4 = -1_1/4 = -1,25 c) 2/5 * (-0,25) = -2/5 * 0,25 = (zamieniam ułamki na ułamki dziesiętne) – 4/10 * 0,25 = -0,4*0,25 = -0,1 d) -0,6: (-3/8) = 0,6:3/8 = (zamieniam ułamki na ułamki dziesiętne) 0,6:375/1000 = 0,6 : 0,375 = (przesuwam przecinek do dzielenia) 600 : 375 = 1,6 e) -2/3:8/9 = (dzielenie to mnożenie przez odwrotność ułamka) -2/3 * 9/8 = (skracamy na krzyż) -1/1*3/4 = -3/4 =-0,75 f) -0,28* 2/7 = -28/100*2/7 (skracamy na krzyż) = - 4/50 = (skracamy) -2/25 g) –((-7/9):(-2/3)) = - 7/9 : 2/3 = (dzielenie to mnożenie przez odwrotność ułamka) -7/9 * 3/2 = (skracamy na krzyż) -7/3*1/2 = -7/6 h) –(-0,8:1/2) = 0,8: ½ = (zamieniamy ułamki na dfwa ułamki dziesiętne) 0,8: 0,5 = 8:5 = 8/5 = 16/10 = 1,6

Dodaj swoją odpowiedź